Зображення користувача Олена Каганець.
Олена Каганець
354

Скільки коштує російська інформаційна війна

Рік тому американський конгресмен Ден Майк зробив сенсаційну заяву, що Путін витратив на пропаганду з дискредитації України більш 9 млрд. доларів. На думку конгресмена Майка, президент Росії застосовує пропаганду як в Україні, так і в боротьбі із західним світом. Війна, розв'язана Росією в Україні, тільки частково велася традиційною зброєю - кулеметами, танками і гарматами. За лаштунками бойових битв залишилася інформаційна складова російської агресії.

 

Клацайте по картинці для її збільшення

Отже, спробуємо порахувати, скільки Росія витрачає в рік на інформаційні заходи забезпечення війни на Донбасі.

Відразу зробимо кілька застережень: до російських інформаційних заходів, які ведуться в Україні, ми відносимо весь спектр комунікативного впливу, який застосовує Росія. Ми не виключаємо, що нами можуть бути упущені деякі деталі, тому що спектр інструментів інформаційного впливу досить широкий. Наша мета - оцінити загальну картину російської інформаційної війни, яка ведеться в рамках окупації територій Донбасу, а також інформаційної експансії Росії в Європі.

Почнемо з бойового забезпечення російсько-терористичних військ на Донбасі:

а) російські засоби радіоелектронної боротьби, які були помічені в зоні АТО:

три комплекси радіоелектронної боротьби «Ртуть-БМ» (код 1Л262Е - придушення ліній зв'язку та радіовзривателей в діапазоні 95 - 420 МГц) - 70 млн.руб. кожний;

комплекс РЕБ «Красуха-4» (код 1РЛ257 - для прикриття від радіолокаційного виявлення територій, а також протидії літакам дальнього радіолокаційного виявлення і управління та безпілотним літальним апаратам) - 258 млн.руб .;

комплекс «Борисоглібська-2» (код РБ-301б - для розвідки і придушення мобільних систем і радіозв'язку в діапазоні 1,5 - 1000 МГц) - 500 млн.руб .;

б) кошти радіорозвідки, які були помічені в зоні АТО:

комплекс радіорозвідки «Торн» - 100 млн. руб .;

безпілотний комплекс «Орлан 10» (з бортовим комплексом РЕБ «Леєр-3» для придушення мереж мобільного зв'язку GSM) - 336 млн. руб .;

в) засоби психологічної боротьби, які були помічені в зоні АТО:

випуск листівок і газет - 10 млн. руб. на рік. (0,2 млн. дол. США).

Підтримка проросійських ідеологічних рухів окупованого Донбасу («Вільний Донбас», «Донецька Республіка», «Оплот», «Світ Луганщині», «Новоросія», «Південний схід», «Луганський економічний союз» та інші) - приблизно 80 млн. руб. на рік.

Підтримка регіональних проросійських ЗМІ:

а) телебачення («Луганськ-24», Новоросія TV»,«1-й республіканський телеканал »,«Оплот ТВ»,«ЮНІОН-ДНР»,«АР-ТВ») - приблизно 180 млн. руб. на рік.;

б) Інтернет онлайн канали «Перший Республіканський - ДНР ТВ», «Інформбюро», «Патріотичні Сили Донбасу», «News-Front» та інші - приблизно 5 млн. руб. на рік.;

в) FM-радіо («Радіо Новоросії», «Радіо ДНР») - приблизно 5 млн. руб. на рік.

г) ретрансляція пакета федеральних телевізійних каналів і радіопрограм - 2 млн. руб. на рік;

д) друкована преса («ХХІ століття», «Муніципальна газета», «Голос народу» та ін.) - приблизно 1 млн. руб. на рік;

ж) підтримка електронних ЗМІ (lugansk-online.info, novorosinform.org, komitet.net.ua, dnr.today, rusvesna.su. та ін.) - приблизно 1 млн. руб. на рік;

Неважко порахувати, що щорічна трата з федерального бюджету Росії на інформаційні заходи щодо пропаганди сепаратизму в окупованому Донбасі складає приблизно 274 млн.руб. на рік (5,5 млн. дол. США).

При цьому, вартість бойової техніки, завезеної на територію України з Росії, становить 1,4 млрд. руб. (25 млн. дол. США).

Крім війни на Донбасі, Росія веде інформаційну кампанію в європейському інформаційному просторі. Багатогранність методів інформаційного впливу і масштаби їх застосування демонструють наміри Кремля сформувати в Європі проросійську аудиторію і надалі використовувати її як інформаційну платформу у власних зовнішньополітичних інтересах.

В першу чергу слід сказати про російську систему медійного впливу:

а) Всеросійська державна телевізійна і радіомовна компанія (телеканали «Росія-1», «Росія-2», «Росія-24», «РТР-Планета» «EuroNews»; інтернет-проекти «Росія», Вести.ru, Країна друзів , Digitalrussia.tv, Страна.ru та інші) витратила в 2014 р 52,9 млрд. руб. (приблизно 1,3 млрд. дол. США). Кілька місяців тому в анексованому Криму за підтримки ВГТРК запущена Громадська кримськотатарська телерадіокомпанія, куди увійшли телеканал «Міллет» і радіостанція «Ватан СЕДАСЕН». За приблизними підрахунками, на 2015 рік для потреб ВГТРК заплановано приблизно 55 млрд. руб. з них за спеціальною програмою «формування об'єктивного образу Росії за кордоном» - 12,2 млрд. руб. і додатково ще 3,5 млрд. руб. для забезпечення міжнародної діяльності;

б) Міжнародне інформаційне агентство «Росія сьогодні» (телеканал Russia Today, новинне відеоагентство Ruptly, міжнародна інтернет-студія Sputnik, РИА Новости, Сайт Ria.ru та інші) збільшило свою видаткову частину на 41% в порівнянні з 2014 р Це пов'язано з відкриттям офісу компанії RT в Лондоні і з запуском цілодобових каналів мовлення французькою та німецькою мовами. Крім того, агентство «Росія сьогодні» поглинуло редакцію радіостанції «Голос Росії» і включило до свого складу «РІА Новини».

За офіційними даними:

- Бюджет Russia Today в 2014 році склав близько 500 млн. дол.

- Бюджет РІА Новини і інфомраціонного агентства «Sputnik» в 2014 р склав майже 4,5 млн. дол.

За різними даними, приблизна цифра загального бюджету всього МІА «Росія сьогодні» на 2015 рік становить 650 млн. дол. США.

в) Перший канал Росії («Перший канал. Всесвітня Мережа»). На його базі запущений «Перший Балтійський канал», який розділений на Латвію («ПБК Латвія»), Естонію («ПБК Естонія») та Литву («ПБК Литва»). Крім того, за договором зі шведською компанією SES Перший Балтійський канал оплачує подачу сигналу на супутник і підключення мовлення на мережі кабельного телебачення країн Балтії. Для цих цілей Перший канал Росії в 2014 р отримав з бюджету 150 млн. дол. США. На 2015 р каналу виділили приблизно такі ж кошти і ще додаткове фінансування 3,5 млрд. руб. (64 млн. Дол. США), які б покривали різницю курсу «просівшего» рубля;

г) фінансування холдингу Газпром-медіа (телеканали «НТВ», «ТНТ»; супутникова телекомпанія «НТВ-ПЛЮС»; радіостанції Cити-FM, Ехо Москви, Авторадіо, 101.ru; видавництво «Сім днів»; кіностудії «НТВ-кіно»,«Централ Партнершип»; інтернет-портали Rutube і Now.ru та інше) здійснюється через корпорацію «Газпром». В даний час «Газпром-Медіа» розширює своє мовлення запуском нових каналів. За приблизними підрахунками, його щорічне фінансування може становити близько 300 млн. дол. США;

д) Національна Медіа Група (НМГ) позиціонує себе приватним медіахолдингом. У неї входять: телеканали «П'ятий канал», РЕН ТВ, LifeNews TV; газета «Известия», сайт LifeNews.ru; студія «Російська служба новин».

Фінансування здійснюється через його бенефіціарів - компанію «Согаз», банк «Росія» і «Сургутнефтегаз». Канал LifeNews частково належить (49%) Національної Медіа Групі і отримує фінансування від компанії «Сургутекс». За приблизними підрахунками, щорічне фінансування Національної Медіа Групи може становити не менше 300 млн. дол. США;

ж) Russia Beyond the Headlines - міжнародний видавничий проект «Російської газети», який періодично виходить безкоштовним друкованим та електронним доповненням до найвідомішим виданням світу на 16 мовах (The Washington Post (США), The New York Times (США), The Daily Telegraph (Великобританія), Le Figaro (Франція), Süddeutsche Zeitung (Німеччина), The Economic Times (Індія), Folha de Sao Paolo (Бразилія), La Repubblica (Італія), JoongAng Ilbo (Південна Корея), China Business News (Китай) та інші). Бюджетування проекту здійснюється в рамках «Російської газети» і може становити приблизно 10-12 млн. дол. США.

В цілому, для роботи російської системі медійного впливу Кремль щорічно витрачає 2 626 млн. дол. США.

Величезну роль у плані інформаційного впливу грають російські засоби мережевої комунікації:

Російські соціальні мережі «Однокласники», «ВКонтакте» і «Мій Світ», а також інстант-месенджер «Агент Mail.Ru» з поштовим сервісом «ICQ» з 2014 р повністю сконцентровані в руках російської інтернет-компанії Mail.Ru Group. Фігурально, вони все утворюють єдину соціальну інтернет-платформу під єдиною «дахом».

Управляє Mail.Ru Group близький до Кремля російський олігарх Алішер Усманов (45% акцій).

Приблизне фінансування російської соціальної інтернет-платформи може становити до 50 млн. дол. США на рік.

Програмно-комп'ютерні та мережеві елементи впливу Кремля представлені кількома відомими групами:

«Лабораторія Касперського» - працює в інтересах ФСБ Росії по «активним заходам» в мережі Інтернет;

проект «КіберБеркут» - група російських хакерів, які викладають в мережу матеріали злому. За деякими даними організація «КіберБеркут» є проектом російських спецслужб;

спеціальні підрозділи кібербезпеки ФСБ, МВС, МО та інших структур фінансуються за рахунок своїх структур.

Приблизне фінансування груп російських хакерів може становити близько 100 млн. доларів США на рік.

Крім цього, в Росії функціонує розгалужена організація інтернет-тролів - творці необхідних постів в соціальних мережах. Їх офіси знаходяться в різних районах РФ: пос.Ольгіно (Санкт-Петербург), пос.Яблоновскій (Республіка Адигея), пос.Перекатний (Республіка Адигея), пос.Зелений Город (Нижегородська обл.), м.Білгород, Рязань, Хабаровск, Калининград та інші. Найвідоміша серед цих організацій - ТОВ «Інтернет дослідження» (м.Санкт-Петербург). За усередненими підрахунками, для оплата роботи 3 тис. операторів в соціальних мережах по Росії необхідно 1800 млн. рублів (32,4 млн. дол. США).

В цілому, на програмно-комп'ютерні та мережеві елементи впливу потрібно 132,4 млн. дол. США. на рік.

Російська система соціального формування громадської думки представлена ​​Всеросійським центром вивчення громадської думки (ВЦВГД), а також дослідницьким агентством Євразійський монітор, соціологічною службою Фонд Громадська Думка, аналітичним центром «Левада-центр» та іншими суб'єктами.

Ці структури складають базис для моделювання необхідної думки аудиторії через результати соціальних досліджень.

В Україні діяльність ВЦИОМ і його структур була помічена при підготовці до проведення «кримського референдуму» 2014 і «виборів» в включеному Криму.

Для додання правдоподібності соціологічними опитуваннями співробітники ВЦВГД придумали і створили «підшефний підрозділ» Кримський республіканський інститут політичних і соціологічних досліджень, на який посилалися при оголошенні результатів плебісциту. А влітку 2015 в «ЛНР» і «ДНР» практично одночасно виникли два центри соціологічних досліджень з однаковою назвою - «Особливий статус», які також «диктують думку» в окупованому регіоні.

Діяльність російських суб'єктів формування громадської думки неодноразово зауважувалася і за кордоном при публікації результатів своїх досліджень у місцевих ЗМІ.

Приблизний бюджет Кремля на проведення «замовних» соціологічних досліджень, а також на утримання створених підконтрольних структур на невизнаних територіях міг скласти близько 100 млн. дол. на рік.

Суспільно-національний закордонний вплив здійснюється головним чином через Федеральне агентство у справах СНД, співвітчизників, що проживають за кордоном - Росспівробітництво. У його складі працюють представництва в 80 країнах світу.

Росспівробітництво є підрозділом російського МЗС. За офіційними даними, за 2013 на зарубіжні заходи «м'якої сили» було виділено майже 330 млн. дол. США. При цьому потрібно зважати, що витрати в 2014 р. були аналогічними. Що стосується 2015, то уряд РФ збільшив фінансування проектів для Росспівробітництва на просування російської мови на 2 млрд. рублів (36 млн. Дол. США).

Крім цього, формування громадського, політичного та ділового клімату за кордоном здійснюється через інститути громадянського суспільства і реалізується за допомогою діяльності урядових фондів, які діють, як громадські організації. Завдання урядових фондів - залучення зарубіжної аудиторії до російської культури, історії та політики. Основними з них є:

Громадська організація Фонд «Русский мир» - популяризація історії, мови та культури в різних країнах світу. Засновниками Фонду від імені Російської Федерації є Міністерство закордонних справ РФ і Міністерство освіти і науки РФ. Діяльність громадської організації поширена на всі європейські країни і країни СНД. Щорічний бюджет діяльності Фонду становить - 750 000 000 рублів плюс фінансування інтернет-телеканалу і радіостанції «Російський світ» - близько 10 млн. рублів. (15,2 млн. дол. США).

Неурядова організація Фонд підтримки публічної дипломатії імені О. М. Горчакова має на меті покращення зовнішньополітичного іміджу Росії. Фонд заснований Міністерством закордонних справ Росії. Організація підтримує ЗМІ та електронні інформаційні ресурси зарубіжних країн, надає фінансову, методичну та організаційну підтримку закордонним вітчизняним організаціям. Фонд Горчакова підтримує активний на сьогодні проект «Народна дипломатія», який розгорнув свою діяльність в країнах колишнього радянського табору. Щорічний бюджет діяльності Фонду становить 55 млн. руб. (1,1 млн. дол. США).

Некомерційна організація Російська рада з міжнародних справ у сфері зовнішньої політики і міжнародних відносин. Засновано Міністерством закордонних справ РФ і Міністерством освіти і науки РФ, Російською Академією наук, Російським союзом промисловців і підприємців та інформаційним агентством «Інтерфакс». Є одним з інструментів публічної дипломатії і «м'якої сили» Росії в Європі та світі. Головне завдання Ради - формувати необхідну думку і тестувати настрої еліт і суспільства в інтересах політики Росії. Щорічний бюджет діяльності Ради становить - приблизно 5 млн. дол. США.

Неурядова організація Фонд історичної перспективи створений для фінансування Європейського (Париж) та Американського (Нью-Йорк) філій Інституту демократії і співпраці. Діяльність інституту зосереджена на поширення російських ідей і сприяння в проведенні зовнішньої політики Росії в питаннях міжнародних відносин, геополітики, історії та медіа. Щорічний бюджет діяльності Фонду становить - близько 3 млн. дол. США.

Таким чином, щорічні витрати Москви на проведення заходів суспільно-національного закордонного впливу становить приблизно 390 300 000 дол. США.

Вплив на зарубіжну аудиторію через націоналістичні і ультрарадикальні руху проводиться за допомогою створення каналу комунікації Кремля з керівництвом окремих європейських суспільно-політичних організацій. Це «Front National» (Франція), «UKIP» (Великобританія) «BNP» (Великобританія) «AfD» (Німеччина), «Jobbik» (Угорщина), «Latvijas Krievu savieniba» (Латвія), «Атака» (Болгарія) , «Forza Italia» (Італія) та інші. Багато хто з цих утворень мають своїх представників у національних і в Європейському парламентах. Кремль фінансує не тільки їх діяльність і передвиборні кампанії, а й належні їм засоби масової інформації (газети, TV).

У цю ж категорію, мабуть, можна віднести спроби Кремля розповсюдити за кордон російський байкерський рух на чолі з московською організацією «Нічні вовки». Їх очевидна мета - знайти за кордоном однодумців і створити нові канали комунікації в інтересах політики Росії.

За приблизними підрахунками, така підтримка Кремлю обходиться не менше, ніж в 200 млн. дол. США.

***

Таким чином, для ведення інформаційної кампанії Москва застосовує повний спектр інструментів інформаційної війни - від військової техніки на Донбасі і до елементів «м'якого впливу» на зарубіжну аудиторію.

При цьому, можна підрахувати, що Російська Федерація щорічно витрачає на ведення інформаційної кампанії не менше 3,5 млрд. дол. США.

А якщо врахувати той фактор, що за останні три роки російська інформаційна машина працювала в максимально граничному режимі, то стає зрозуміло, що мав на увазі американський конгресмен Ден Майк. Дев'ять мільярдів доларів США, про які говорив конгресмен Майк, цілком укладаються в схему витрат Росії на свою інформаційну війну.

Інформацію про нібито скорочення бюджету-2016 Росії на «підтримку ЗМІ» слід розуміти як банальний популізм, бо якщо інформаційна машина Кремля вже запущена, то різко зупинити її просто не можливо. Більше того, програми Кремля з розповсюдження пропаганди не закриті. «З метою скорочення бюджету» просто зсунули терміни їх закінчення.

Переклад з російської наш, О.К.

Підписуюсь на новини

Коментарі

Зображення користувача Миро Продум.

До цих витрат обов’язково треба додати корупційний потік на підкупи - це два-три десятки мільярдів євро.

Робота агентури, яка займається підкупом і шантажем, - це також серйозний шматок бюджету гібридної війни.

Так що реальні витрати РФ на війну можуть перевищувати 30 мільярдів євро.

Освячуйся! Озброюйся! Плодися!